Minimetsoleirin kokemuksia

Raahen Seutu 6.6.2019 (Toni Länkinen)

Keskiviikkona Pattijoen Metsästysseuran majan ympärillä kävi melkoinen kuhina.

Paikalla oli hieman alle 50 lasta ja nuorta, jotka ovat tulleet oppimaan erätaitoja.

Ja kunnioittamaan luontoa, kuten Unna Korkala, Suomen Metsästysliiton Oulun piiristä, toteaa.

– Nuorten mahdollisuudet luontoon menemiseen ja erätaitojen harjoittamiseen ovat vähentyneet. On hyvä saada lapsia katsomaan ja opettelemaan luonnon kunnioittamista. On tärkeää, että se luonto-suhde jäisi lapsiin, Korkala kehuu eräleirin antia.

6-12-vuotiaille suunnattu Mini-Metso-leiri järjestettiin nyt kolmannen kerran. Joka vuosi kysyntä leiriä kohtaan on ollut suurta.

Heti kun ilmoittautuminen taas tänä vuonna alkoi, rupesivat järjestävän tahon, Pattijoen Metsästysseuran, puhelin ja sähköposti laulamaan.

– Leiri oli täynnä kolmessa päivässä, seuran puheenjohtaja Auvo Arffman paljastaa.

Kun eräleirille on näin suuri kysyntä, voisiko sitä vielä laajentaa?

– Leirin järjestelyt vaativat kuitenkin oman puristuksensa. Nyt pidetään leiri tällaisena, niin pysyy hallinnassa, Arffman korostaa.

Viime aikoina on puhuttu, että metsästysseurat alkavat ”ukkoutua”, eli nuorten määrä vähenee. Arffman muistuttaa, että tällaisten leirien tavoite ei suinkaan ole hankkia uusia jäseniä metsästysseuraan.

– Tarkoitus on kasvattaa lasten ja nuorten ymmärrystä luontoon. Metsästysseuran toiminta on paljon muutakin kuin metsästystä. Seuraan on liittynyt hyvin nuoria, mutta lisääkin saa tulla, Arffman kertoo.

Mini-Metso-leirillä lapset pääsivät kiertämään päivän aikana seitsemän eri rastia.

Leirin ohjelma vaihtuu hieman joka vuosi, mutta joitakin rasteja ei muuteta.

Nyt tarjolla oli muun muassa useita eri ammuntarasteja sekä ensiaputaitoja ja suunnistusta.

Jousiammuntapaikalla opastusta antoi Raahen Teräsjouset ry Timo Mähösen johdolla. He ovat olleet leirillä mukana joka vuosi.

– Meillä oli seurassa hiljaista, mutta olemme aktivoituneet muutama vuosi sitten uudestaan, Mähönen kertoo.

Leirillä ensimmäistä kertaa ollut Toivo Sormunen antaa leirille tunnustusta. Jousiammuntapaikalla urakoinut Sormunen kertoi ampuneensa jousipyssyllä kotonakin.

– Tämä on aika helppoa, pari kymppiäkin ampunut nuori mies vakuutti.

Vieressä jousipyssyä viritellyt Aaron Kotajärvi on jo leirikonkari. Ammunta on hänellekin ennestään tuttua.

– Vähän olen ampunut ennenkin. Ei tämä mitään helppoa ole, Kotajärvi arvioi.